onderwijs

Ga de uitdaging aan!

Onderwijs op gymnasium

Voor leerlingen die extra uitdaging willen, is het gymnasium een goede keuze. Op het gymnasium krijgen de leerlingen dezelfde vakken als atheneumleerlingen, maar daarnaast ook Latijn (vanaf de brugklas) en Grieks (vanaf de tweede klas). In de bovenbouw krijgen de leerlingen GLTC  (Griekse en Latijnse taal en cultuur), waarbij ze aan het einde van de vierde klas aan de slag gaan met echt Grieks en echt Latijn en zich daarnaast verdiepen in de geschiedenis en cultuur van beide talen. Verder krijgen zowel de leerlingen bij Grieks als bij Latijn één uur in de week les over de geschiedenis en cultuur van de stad Rome ter voorbereiding op de reis naar Rome in de vijfde klas.

Maar waarom zou je die twee talen leren, die ruim 2000 jaar geleden gesproken werden? Omdat het nut heeft en nog leuk is ook! Latijn en Grieks leren is vooral ook puzzelen om een zin goed te vertalen. Maar dat levert wel wat op! Door het worstelen met ingewikkelde zinnen leer je niet alleen die zinnen zelf te ontcijferen, maar train je ook in het algemeen je vaardigheid om ingewikkelde problemen op te lossen; of zoals men ook wel zegt: je krijgt een groter analytisch vermogen.

Onderwijs op het gymnasium is meer dan “atheneumonderwijs met twee extra vakken”. Leerlingen vragen om meer uitdaging en als docent moet je daar je antwoord op klaar hebben: sterker nog: je bouwt het in je les in. De leerlingen zullen de docent prikkelen om buiten de gebaande paden te treden.

De gymnasiumleerling heeft een brede kennis en is actief op zoek naar kennis. Die leerling is dus zelfstandig, maar ook kritisch over wat je te bieden hebt. De gymnasiumleerling is een onderzoekende denker. De docent moet daar zijn onderwijs op aansluiten; die differentieert en wisselt af en zoekt zowel de diepte als de breedte van zijn vak. De docent laat de leerlingen dwarsverbanden ontdekken en uitpluizen. Hiermee zorgt hij dat hij de leerling prikkelt, zodat deze kan excelleren.

  • IMG_3207.JPG
  • IMG_3359.JPG
  • IMG_2439.JPG
  • DSC05830.JPG