leven, leren en werken in Brainport

Op woensdag 20 maart 2019 organiseerde de ouderraad een interactieve avond rondom het thema ‘Leven, leren en werken in Brainport Eindhoven, nu en in de toekomst’. Aanleiding voor dit thema was de aspirant Brainport school status van het Huygens Lyceum. Yvonne van Hest, Programma Manager Onderwijs & Arbeidsmarkt van Brainport Development nam ons op die avond mee in het verleden, heden en toekomst en ze benadrukte het belang van innovatief onderwijs, met de kernthema’s: Technologie, Ondernemerschap, Creativiteit en Internationalisering en het Leven Lang Ontwikkelen.

Ellis van Kemenade, coördinator Huygens Brainport, gaf uitleg over de Huygens Brainport aansluiting. Daarnaast deelde Ellis ook passiekaartjes aan ouders uit, waarmee zij konden aangeven wat voor vaardigheden zij te bieden hebben die mogelijk in de toekomst op school kunnen worden ingezet. Hierop werd enthousiast gereageerd. Veel ouders willen hun kennis en ervaring inzetten om leerlingen ook vanuit de praktijk te scholen.

Tenslotte introduceerde Lianne van den Wittenboer van Brainport Development twee stelling waarover per tafel levendig gediscussieerd werd:

1. Hoe bereid ik mijn kind voor op een baan waar ik zelf nog nooit van heb gehoord?
  2. Wat vind ik een belangrijke vaardigheid die mijn kind moet bezitten en die het onderwijs goed kan bijbrengen?

De input die tijdens de geslaagde thema-avond is verzameld wordt door het Huygens Lyceum meegenomen in de verdere vormgeving van de Brainport status.

Klik hier voor de presentatie van de thema-avond.